Thursday, March 22, 2012

Bila Hati Sakit, Seluruh Jasat Terasa Sakit...

Semua urang pernah rasa sakit ati.Sik terkecuali aku.
Bezanya, tahap sakit ati seseorang iya.Macam aku, sakit ati ya nang dah kedak angin ngan aik.Antara aikmata ngan tetak bahagia, nangis sebab sakit ati yang nang sikpat dicerita.Apa-apapun, idup aku nok singkat sik pat nak nurut gilak rasa sakit ati ya.Diturut makin sakit.Terimak ajak lah walaupun susah.
Beberapa ari lepas, kawanku ngidap sakit ati tahap bersumpah seranah.Ngan aku nya meluah rasa sakit ati ya sampey sik kira apa jak nak disebut ya manis ataupun jaik didengar.Dah nama sakit ati tek ndak, apa jak semua boleh.Pesanku ngan kawanku, sakit ati ya ujian hidup.Semua iya kehendak Allah.Allah ya Maha Mengetahui bait yg nampak maukpun nok sik nampak.Selalu kita mun bercakap madah, kita berserah kpd Allah tapi bila part sakit ati, kita lupak semuanya.Berserah apa namanya ya...Kesian ngan kawanku, sakit atinya sampey aritok lom kebah juak.Asal teringat ajak alula mulutnya sik berfikir agik nak nutor kata.Kadang2 gelik ati juak aku, tapi sebagai kawan yang diberik kepercayaan, aku tetak masa nya nutor word nok sikpat otakku terimak ajak.Tapi alhamdulillah, sikit sebanyak, moharnya adalah kurang sikit diembak berguro.Orang sakit ati kedak ya, mun pandey kita ngembak watak, ilang stressnya.Apa2pun, aku terus berharap sakit ati yg selalu datang dalam idup aku sikkan menjerumuskan aku kelembah hina.Sakit ati, bila diluar kawalan akan menjadi racun yang sekda penawarnya.
Kita gagal mengawal rasa sakit ati sehinggakan akibat sakit ati, seluruh jasad kita turut merasa sakit.Kadang-kadang kesihatan terganggu terus.Bersabarlah wahai hati, sakit ya asbab Allah nak tinggikan darjat kita di sisi-Nya.Walaupun di sisi manusia yang menyakit, kita kelihatan lemah dan sangat sik berguna.Tetapi di sisi Allah, dengan bersabar, kita akan menjadi mulia.
Mun asa nak nangis kerana sakit gilak ati ya, nangislah sepuasnya asal jangan mudarat dirik mpun.Kadang mulut tok mun nok molah dosa senang jak.Bukan dosa dirikmpun jak tp molah org lain berdosa sama.
Aok eh, mupok lok aku..ngerepak nulis hal sakit ati.Mentang2 aku tok tek tengah nak ngawal sakit ati ku mpun.Sabarrr, pesanku ng dirik mpun.Mudahan kongsi pasal sakit ati nok pengisian tulisanku sik banyak bolehla nurun tekanan yg sedang menekan dan molah pam jantungku makin laju.ujung mati mudak gik aku kelak.Ku gik nak idup tok, walaupun sik senang lenang, sekurang2nya aku sik nyusah urang.Mun ada gik sapa2 nak nyakit ati aku..teruskan, ku sekda masa juak nak melayan.Mudahan Allah ngampun dosa ktkorg....
Yang penting...aku nak banyak beramal, jadi hamba Allah yang bertaubat sbb ku tauk aku byk juak dosa masa idup tok..Ya Allah.....

Jagalah hati kita kerana mun kita lom dapat njaga ati kita mpun, mustahil kita leh njaga ati org.
"Allah mengasihi Hamba-Nya dengan menghantar ujian.Sabar itu adalah jalan penyudahnya"

No comments:

Post a Comment