Tuesday, March 27, 2012

Antara Kenangan Dan Jasa..

Sayu hatiku merenung pada mesin jahit usang yang berdebu.Ada rasa rindu dan pilu bergayutan di tangkai hati.Agak lama, sehingga debu yang bertandang sedikit menebal dan kelabu.Jarumnya, benangnya masih setia menghuni di situ.Dan suatu ketika, aku juga pernah begitu setia menghadapnya tanpa mengira waktu.Menjadikan mesin usang itu teman bisu yang kukira, andai diberi kelebihan berkata-kata, sudah banyak cerita yang bisa diceritakan semula olehnya.Antara jasa dan kenangan, hari ini aku ingin kembali kepadanya memulai jejak yang terhenti beberapa ketika ini.Kusentuh roda yang telah kendur.Gagangnya yang mulai keras dan lantainya yang berdebu.Jujur, airmata bergenang tapi malu mahu gugur.Kutelan sayu yang berlagu.Aduhai...masa! Pernah, aku menangis di sisinya.Menahan kesakitan yang mencucuk sendi lantaran kepenatan yang menjajah.Tertawa juga memendam rasa.Mesin berjasa ini, ibarat teman paling setia.Sayangnya, ia cuma benda tidak bernyawa.Ketika 'sakit'nya, aku cuma tahu melenting dan marah-marah.Tapi ketika 'cergas'nya, aku bahagia kerana baktinya yang amat memberi makna. Putar jam terasa semakin laju.Sayu dan rindu yang begetar mulai mengembang.Dari hujung ke hujung, debu yang membalut kusapu perlahan...

Antara kenangan dan jasa, ku harus memulainya semula.Biarpun tidak pernah mendapat penghargaan, dan hasil yang cukup lumayan.Memadailah, kesungguhan dan rasa penat dan susah yang memberi erti pada sebuah perjalanan...

Kadang-kadang, di suatu masa dulu...aku tertido di atasnya.Bermimpikan suatu masa nanti, mesin usang yang banyak berjasa ini akan bertukar menjadi sebuah mesin canggih yang bisa membantuku merubah hidup ini.Namun, hari ini wujudnya akan tetap di sini, sampai bila-bila kerana jasa dan kenangan bersamanya lebih berharga dari wang berjuta.

 

No comments:

Post a Comment